Vnitřní řád školní družiny

Obecná ustanovení  

Na základě ustanovení § 30 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) v platném znění vydávám jako ředitel školy tuto směrnici. Směrnice je součástí organizačního řádu školy. Určuje pravidla provozu, stanoví režim školní  družiny (dále ŠD), je závazný pro pedagogické pracovníky a má informativní funkci pro rodiče. Prokazatelné seznámení rodičů s tímto řádem provedou vychovatelky ŠD při zápisu účastníků do ŠD.    

Školní družina se ve své činnosti řídí zejména vyhláškou č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání v platném znění a její novely č.279/2012 Sb. a Školním vzdělávacím programem pro zájmové vzdělávání.  

Zásady směrnice:  

  • musí být vydána písemně 
  • nesmí být vydána v rozporu s právními předpisy  
  • nesmí být vydána se zpětnou účinností 
  • vzniká na dobu neurčitou     

Poslání školní družiny  

Školní družina tvoří ve dnech školního vyučování mezistupeň mezi výukou ve škole a výchovou v rodině. Školní družina není pokračováním školního vyučování, má svá specifika, která ji odlišují od školního vyučování. Hlavním posláním školní družiny je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a rekreace dětí, přípravy na vyučování a částečně také dohledu nad účastníky (dále žák).

1. Podrobnosti k výkonu práv a povinností účastníků, zákonných zástupců      a pedagogických pracovníků ve školní družině

1.1 Povinnosti účastníků:

  • Řádně docházet do školní družiny.  
  • Dodržovat vnitřní řád školní družiny, předpisy a pokyny k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámeni. 
  • Plnit pokyny pedagogických pracovníků vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem. 
  • Chovat se slušně k dospělým i jiným žákům školy. 
  • Dbát pokynů pedagogických a provozních pracovníků. 
  • Chodit vhodně a čistě upraven a oblečen, s ohledem na plánované činnosti.
  • Udržovat prostory školní družiny v čistotě a pořádku, chránit majetek před poškozením. 
  • Chránit své zdraví i zdraví ostatních účastníků. Účastníkům jsou zakázány všechny činnosti, které jsou zdraví škodlivé (např. kouření, pití alkoholických nápojů, zneužívání návykových a zdraví škodlivých látek apod.).  
  • Nenosit do družiny předměty, které nesouvisí s výukou a mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jeho nebo jiných osob. 
  • Nepoužívat zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky.   
  • Nahlásit každý úraz nebo vznik škody, ke kterému došlo v souvislosti s činností ŠD (hlásí bez zbytečného odkladu vychovatelce.) 

1.2. Práva účastníků: 

  • Na účast výchovných, vzdělávacích, zájmových akcích zajišťované školní družinou.  
  • Sdělit svůj názor vychovatelce přiměřenou formou, která neodporuje zásadám slušného chování.
  • Na přístup k informacím, které rozvíjejí jeho osobnost. 
  • Zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, na práci ve zdravém životním prostředí.
  • Na ochranu před jakoukoli formou diskriminace a násilí.  
  • Na vzdělání a na svobodu myšlení, projevu, shromažďování, náboženství. 
  • Na odpočinek a dodržování základních psychohygienických podmínek.
  • Být seznámen se všemi předpisy se vztahem k jeho pobytu a činnosti ve ŠD.

1.3. Povinnosti zákonných zástupců:  

  • O přijetí do školní družiny se rozhoduje na základě písemné přihlášky k zájmovému vzdělávání. Tuto přihlášku vyplnit řádně, úplně a pravdivě.
  • Informovat prostřednictvím přihlášky o způsobu odchodu žáka ze ŠD.
  • odchod účastníka ze školní družiny v jinou dobu, než je uvedeno v přihlášce, je možný pouze po předložení písemné žádosti.
  • Informovat o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání a případné další změny.
  • Dokládat důvody nepřítomnosti v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem.  
  • Převzít si osobně účastníka, pokud jsou informováni o jeho nevolnosti, zranění, změně zdravotního stavu nebo při podezření na požití zdraví škodlivých látek.
  • Na vyzvání se zúčastnit jednání týkajících se závažných skutečností spojených s jejich dítětem.
  • Zakoupit si dle potřeby čip k docházkovému systému Bellhop.

 1.4. Práva zákonných zástupců:  

  • Být informován o termínech zápisu do ŠD. 
  • Být informován o chování dítěte v ŠD.
  • Být informován o akcích, kterých se dítě může zúčastnit. 
  • Být informován o změnách v ŠD. 
  • Podávat návrhy na zkvalitnění práce ŠD. 

 1.5. Práva pedagogických pracovníků: 

  • Na zajištění podmínek potřebných pro výkon jejich pedagogických činností, zejména na ochranu před fyzickým nebo psychickým nátlakem ze strany žáků, zákonných zástupců a dalších osob, které jsou v přímém kontaktu s pedagogickými pracovníky ve škole.  
  • Aby nebylo do jejich přímé pedagogické činnosti zasahováno v rozporu s právními předpisy.
  • Na využívání metod, forem a prostředků dle vlastního uvážení v souladu se zásadami a cíli zájmového vzdělávání.
  • Na objektivní hodnocení své pedagogické činnosti

 1.6. Povinnosti pedagogických pracovníků: 

  • Vykonávat pedagogickou činnost v souladu se zásadami a cíli vzdělávání. 
  • Chránit a respektovat práva žáka.
  • Chránit bezpečí a zdraví žáka a předcházet všem formám rizikového chování.
  • Informovat zákonné zástupce a žáky o výsledcích vzdělávání a chování.
  • Vytvářet pozitivní a bezpečné prostředí v ŠD a podporovat jeho rozvoj.
  • Ve smyslu evropského nařízení ke GDPR zachovávat mlčenlivost a chránit před zneužitím dat. Citlivé údaje bezpečně ukládat a chránit před neoprávněným přístupem.

2. Provoz a vnitřní režim školní družiny

2.1. Přihlašování a odhlašování účastníků   

     Ředitel stanoví ve vnitřním řádu pro jednotlivé formy zájmového vzdělávání podle §2 vyhlášky č.74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání v platném znění způsob evidence účastníků takto:  

  • Účastníci jsou přijímáni do školní družiny na základě kritérií, které jsou součástí dodatku k tomuto řádu. Zápis do školní družiny probíhá ve vyhlášeném termínu.
  • Ve školní družině je určena jako vedoucí zaměstnanec vedoucí vychovatelka, která zajišťuje přihlašování a odhlašování dětí, předávání informací ostatním vychovatelkám a rodičům, vyřizování námětů a stížností.   
  • Přijetí účastníka k činnosti školní družiny ve formě pravidelné výchovné, vzdělávací a zájmové činnosti se rozhoduje na základě písemné přihlášky k zájmovému vzdělávání. Součástí přihlášky je písemné sdělení zákonných zástupců (zmocnitel) dítěte o rozsahu docházky, způsobu odchodu ze školní družiny, osoby oprávněné k doprovodu účastníka (zmocněnec) při odchodu ze ŠD.  Zmocněnec i zmocnitel souhlasí s tím, že škola je prostřednictvím svých pedagogických pracovníků oprávněna provádět kontrolu totožnosti zmocněnce. Pokud zmocněnec odmítne poskytnout součinnost potřebnou k provedení kontroly jeho totožnosti, nebude dítě zmocněnci vydáno.
  • Písemná žádost je nutná při uvolňování účastníka na mimoškolní aktivity (např. ZUŠ, kroužky aj.). Za cestu účastníka na nedružinové aktivity a zpět do ŠD nenese vychovatelka zodpovědnost. Vychovatelky, na kroužky a z kroužků, účastníky nepřevádí.  
  • Úplata za školní družinu (poplatek na provozní náklady) za účastníka je specifikována v dodatku tohoto řádu.

2.2. Organizace školní družiny 

  • Provozní doba ŠD je: ranní od 6:00 do 7:55 hodin, odpolední od 11:35 do 16:00 hodin.  
  • Vzhledem k organizaci zájmové činnosti ve školní družině jsou stanoveny časy pro odchod účastníků takto: po obědě do 13:00 hodin následně po 14:30 hodině. Dále dle údajů na přihlášce k zájmovému vzdělávání. Provoz ŠD končí v 16:00 hodin. 
  • Účastníky nelze uvolňovat podle pokynů zákonného zástupce přes mobilní telefony. 
  • Při nevyzvednutí účastníka do stanovené doby rodiči vychovatelka nejdříve, podle možností, informuje telefonicky rodiče účastníka a osoby uvedené na přihlášce do ŠD, pokud je tento postup bezvýsledný: 

a - na základě předchozí dohody s ředitelem školy kontaktuje pracovníka orgánu péče o dítě
b - na základě předchozí dohody s obecním úřadem kontaktuje pracovníka obecního úřadu
c - požádá o pomoc Policii ČR   

  • Činnost ranní ŠD probíhá ve vile ŠD, Palackého 311. Odpolední družina probíhá v budově 1. stupně ZŠ Palackého 378 a ve vile ŠD, Palackého 311.
  • Oddělení se naplňují nejvýše do počtu 30 účastníků. V oddělení lze individuálně integrovat nejvýše 2 účastníky se zdravotním postižením. Ředitel stanoví nejvyšší počet účastníků na 1 pedagogického pracovníka s ohledem na druh vykonávané činnosti účastníků, zejména s ohledem na jejich bezpečnost.
  • Do tříd školní ŠD přichází účastníci po obědě s doprovodem i bez doprovodu a řídí se pokyny pedagogických pracovníků.  
  • Odpovědnost vychovatelky za účastníka začíná příchodem účastníka do ŠD. 
  • Rodiče si účastníky vyzvedávají ze ŠD prostřednictvím čipového systému Bellhop. Rodiče přebírají zodpovědnost za předaný čip. V případě jeho ztráty či poškození musí neprodleně informovat vychovatelky ŠD.
  • Rozsah denního provozu ŠD a rozvrh činnosti schvaluje ředitel školy na návrh vedoucí vychovatelky školní družiny.    
  • ŠD realizuje výchovně vzdělávací činnost ve výchově mimo vyučování, zejména formou odpočinkových, rekreačních a zájmových činností. Činnost školní družiny je v souladu se Školním vzdělávacím programem pro zájmové vzdělávání. 
  • ŠD vykonává činnost ve dnech školního vyučování.    
  • V době prázdnin, mimořádného volna je činnost školní družiny zajištěna podle zájmu rodičů a s případným omezením podle pokynů hygienika. Školní družina může být se souhlasem zřizovatele uzavřena. Provoz školní jídelny není zajištěn (viz. Vyhláška 107/2004 Sb. o školním stravování).   
  • Ranní ŠD mohou navštěvovat pouze přihlášení účastníci.
  • Rodiče a další návštěvníci nevstupují do budovy ani učeben ŠD.   
  • Při postupných odchodech účastníků z jednotlivých oddělení je možné spojit činnost oddělení v době, kdy počet účastníků v takto spojených odděleních je max. 30.

3. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před rizikovým chováním a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí

  • Pro činnost ŠD platí stejná ustanovení o BOZP jako ve školním řádu, pokud ŠD pro svoji činnost využívá odborné učebny (např. tělocvična, cvičná kuchyňka, dílna, …), řídí se příslušnými řády pro tyto učebny. Účastníci přihlášení do ŠD jsou poučeni o BOZP a záznam o poučení je uveden v třídních knihách jednotlivých oddělení

  • Pitný režim je zajištěn – nápojový automat ve škole, vlastní pití účastníka donesené z domova. Možnost doplnění ochuceného nápoje v ŠD.
  • Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu účastníků ve školní družině, nebo mimo budovu při akci pořádané ŠD účastník ihned ohlásí.
  • Pedagogičtí pracovníci dodržují předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a protipožární předpisy. Pokud zjistí závady a nedostatky ohrožující zdraví a bezpečnost osob nebo jiné závady technického rázu (např. nedostatečné zajištění budovy) je jejich povinností informovat o těchto skutečnostech nadřízeného a v rámci svých možností zabránit vzniku škody.
  • Vychovatelky sledují zdravotní stav účastníků a v případě onemocnění informují ihned zákonného zástupce dítěte.
  • Při úrazu poskytnou účastníkovi první pomoc a okamžitě informují zákonné zástupce, popřípadě předají dítě k lékařskému ošetření. Úraz ihned nahlásí vedení školy a vyplní záznam – předepsaný formulář a ten předají asistentce školy. Ošetření a vyplnění záznamů zajišťuje ten pracovník, který byl jeho svědkem nebo se o něm dověděl první.
  • Vychovatelky spolupracují s třídními učitelkami, preventistou sociálně patologických jevů, speciální pedagožkou, výchovnou poradkyní.

4. Podmínky zacházení s majetkem školní družiny ze strany účastníků 

  • U každého svévolného poškození nebo zničení majetku školy je vyžadována úhrada od rodičů účastníka, který poškození způsobil. Při závažnější škodě nebo nemožnosti vyřešit náhradu škody s rodiči je vznik škody hlášen Policii ČR, případně orgánům sociální péče.  
  • Ztráty věcí hlásí účastníci neprodleně své vychovatelce. Děti dbají na dostatečné zajištění svých věcí.  
  • Do školní družiny účastníci nosí pouze věci potřebné k výuce. Za cenné věci vychovatelka neručí, ale může zajistit jejich případnou úschovu.   

5. Pravidla pro chování a hodnocení výsledků vzdělávání účastníků  

  • Účastník bez vědomí vychovatelky oddělení školní družiny neopouští. 
  • Účastník je povinen řídit se pokyny vychovatelek, pedagogických pracovníků, školním řádem a vnitřním řádem školní družiny.    
  • Na hodnocení a klasifikaci chování účastníka školní družiny se použijí ustanovení vyhlášky o základním vzdělávání, tj. udělování napomenutí, důtky třídního učitele, důtky ředitele školy, klasifikace sníženou známkou z chování na vysvědčení.   
  • Pokud účastník soustavně narušuje školní řád a činnost školní družiny, může být rozhodnutím ředitele ze školní družiny vyloučen. Ředitel může rozhodnout o vyloučení účastníka ze školní družiny, pokud soustavně nebo nějakým významným projevem porušil kázeň a pořádek, ohrožuje zdraví a bezpečnost ostatních, dlouhodobě svévolně nenavštěvuje ŠD nebo z jiných zvláště závažných důvodů.  

 6. Dokumentace

Ve školní družině se vede tato dokumentace:    

  • písemná přihláška k zájmovému vzdělávání (jejich součástí je písemné sdělení zákonných zástupců o rozsahu docházky a způsobu odchodu ze školní družiny)
  • přehled výchovně vzdělávací práce
  • docházkový sešit
  • vnitřní řád školní družiny a jeho dodatky

Závěrečná ustanovení  

Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je ředitelem školy pověřena vedoucí vychovatelka školní družiny.  

Zákonní zástupci jsou seznámeni s vnitřním řádem.

Účastníci jsou seznámeni s vnitřním řádem prostřednictvím vychovatelek.

Všichni účastníci jsou si vědomi povinnosti dodržovat vnitřní řád a jsou jim známy následky plynoucí z nedodržování vnitřního řádu.

Vnitřní řád je k nahlédnutí na sekretariátu školy a na webu školy.

Ruší se předchozí znění této směrnice Č.j.:  ZŠ/1/2023  

                                                                                              

V Bakově nad Jizerou dne 23. 1. 2024 

 

MgA. Libor Doležal, ředitel školy

Přílohy